Nowo¶ci  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > Katastrofa Challengera

Katastrofa Challengera

Katastrofa Challengera (1986) to katastrofa do jakiej dosz³o podczas startu amerykañskiego wahad³owca Challenger.

Pechowa misja oznaczona STS-51-L by³a 25 startem amerykañskich wahad³owców i jednocze¶nie 10 wahad³owca Challenger, który lata³ w kosmos od 1983 roku. Do czasu katastrofy Challengera amerykañskie promy kosmiczne Space Shuttle mia³y na swoim koncie 100% niezawodno¶æ startu, w sumie 62 dni w kosmosie, 995 okr±¿eñ orbity oko³oziemskiej (41,5 mln km) i 56 astronautów na pok³adzie.


Relacja telewizyjna z ca³ego startu - start wahad³owca od 26 minuty

Ju¿ w 1 sekundzie lotu nast±pi³o uszkodzenie uszczelki prawej rakiety pomocniczej na paliwo sta³e (SRB) zespo³u startowego wahad³owca. Z powodu kilkukrotnego przek³adania misji na kolejne dni start wypad³ na niezwykle zimny poranek jak na po³o¿on± na po³udniu Florydê. Mimo obaw in¿ynierów (tak¿e wcze¶niejszych) zwracaj±cych uwagê na to, ¿e w niskich temperaturach uszczelka nie bêdzie odpowiednio dzia³aæ zarz±d NASA zdecydowa³ siê na start. Do 45 sekundy lotu przez t± wypalon± uszczelkê i otwór z wnêtrza komory spalania wydobywa³ siê ogieñ. Ogieñ ten przepali³ poszycie pomarañczowego zbiornika zewnêtrznego promu kosmicznego (ET). Doprowadzi³o to do tego, ¿e na wysoko¶ci 14,6 km cienko¶cienny zbiornik zewnêtrzny uwolni³ gwa³townie swoj± zawarto¶æ: p³ynny wodór (paliwo) i ciek³y tlen (utleniacz) zostaj±c zgnieciony przez si³y oporu aerodynamicznego.


"Eksploduj±cy" prom Challenger (grafika: NASA)

Mimo, ¿e na materiale filmowym ca³o¶æ wygl±da na wybuch to prom i zbiornik zewnêtrzny nie wybuch³y. Uwolniony wodór i tlen utworzy³y chmurê podobn± do kuli ognia, ale nie dosz³o jednak do jej zap³onu. Zniszczenie zbiornika zewnêtrznego przez opór aerodynamiczny spowodowa³o gwa³town± zmianê po³o¿enia 122 tonowego promu (orbitera) powoduj±c tak¿e jego rozpad przez opór aerodynamiczny, o zbyt du¿ych warto¶ciach nieprzewidzianych przez konstruktorów.

Pozostaj±ca w jednym kawa³ku po rozpadzie orbitera oderwana kabina za³ogi opu¶ci³a gazowy ob³ok i si³± inercji "kontynuowa³a" lot po trajektorii balistycznej do wysoko¶ci 19,8 km. Potem podobnie jak inne szcz±tki rozpoczê³a spadek swobodny w kierunku oceanu. Astronauci, prawdopodobnie, ale nie na pewno, stracili przytomno¶æ w kilka sekund po rozpadzie wahad³owca, z powodu utraty ci¶nienia powietrza w kabinie. Byæ mo¿e przynajmniej przez krótki czas kilku astronautów by³o przytomnych. 3 z 4 odnalezionych osobistych zasobników powietrza zosta³o uruchomionych. Brakowa³o w nich mniej wiêcej tyle powietrza, ile astronauci zu¿yliby przez pozosta³e 2 minuty i 45 sekund lotu a¿ do zderzenia z oceanem...


Za³oga Challengera - od lewej do prawej z przodu: Michael Smith, Francis Scobee, Ronald McNair; z ty³u: Ellison Onizuka, Christa McAuliffe, Gregory Jarvis, Judith Resnik (grafika: NASA)

Uderzenie kabiny w ocean nast±pi³o z prêdko¶ci± ok. 334 km/h i przeci±¿eniem ponad 200 g. Przeci±¿eniem zabójczym dla ludzi jak i konstrukcji.

Za³oga nie mia³a mo¿liwo¶ci ucieczki. Podczas projektowania i budowy wahad³owców Space Shuttle przyjêto bowiem, ¿e wysoka ich niezawodno¶æ wyklucza potrzebê montowania systemu ewakuacji. Wskazywano na techniczn± z³o¿ono¶æ takiego systemu, wysoki jego koszt, dodatkow± masê i ewentualne opó¼nienia dla i tak spó¼nionego projektu oczekiwanych wahad³owców (do ich wprowadzenia USA nie mia³a mo¿liwo¶ci wys³ania ludzi w kosmos).

Obie rakiety dodatkowe na paliwo sta³e, mog±ce znie¶æ wiêkszy opór i przeci±¿enia, oderwa³y siê od zbiornika g³ównego oraz orbitera i kontynuowa³y niekontrolowany ju¿ lot na pe³nym ci±gu przez kolejne 37 sekund - mimo dalszego wycieku gor±cych p³omieni z prawej rakiety wspomagaj±cej przez przepalon± uszczelkê, która wywo³a³a katastroficzn± sekwencjê zdarzeñ. Ich budowa by³a znacznie mocniejsza ni¿ delikatniejszego zbiornika zewnêtrznego i orbitera.

W 110 sekundzie oficer bezpieczeñstwa kosmodromu wys³a³ drog± radiow± sygna³ samozniszczenia rakiet dodatkowych, tak aby ich niekontrolowany lot nie stanowi³ dalszego niebezpieczeñstwa.

Za³ogê feralnego lotu stanowi³o 7 astronautów:

  1. Francis Scobee - dowódca misji (pilot wojskowy, mechanik lotniczy)
  2. Michael Smith - pilot misji (pilot wojskowy lataj±cy na lotniskowcach)
  3. Ronald McNair - specjalista misji (doktor fizyki)
  4. Ellison Onizuka - specjalista misji (in¿ynier lotniczy)
  5. Gregory Jarvis - specjalista misji (in¿ynier elektryk)
  6. Judith Resnik - specjalista misji (doktor in¿ynier, elektronik)
  7. Christa McAuliffe - specjalista misji (nauczycielka)

Christa McAuliffe mia³a byæ pierwsz± nauczycielk± w kosmosie. Zosta³a wybrana do korpusu astronautów spo¶ród 11 tys. nauczycieli, którzy przyst±pili do eliminacji NASA "Teacher in Space Project". Z orbity oko³oziemskiej przeprowadziæ mia³a 2 pó³godzinne lekcje. NASA liczy³o na to, ¿e wys³anie nauczycielki zwiêkszy zainteresowanie opinii publicznej programem kosmicznym co prze³o¿y siê na finansowanie tej agencji kosmicznej. Jako, ¿e na pok³adzie by³a nauczyciela to w szko³ach nieszczê¶liwy start ogl±da³o wiele amerykañskich dzieci.

W ³adowni wahad³owca znajdowa³ siê sztuczny satelita przeka¼nikowy systemu TDRS. Znajduj±c siê na wy¿szej orbicie geostacjonarnej (GEO) s³u¿yæ on mia³ do utrzymywania ³±czno¶ci pomiêdzy Ziemi± a wahad³owcami oraz innymi satelitami na niskich orbitach LEO. To satelita podwójnego zastosowania - wojskowego i cywilnego. Dzi¶ system satelitów TDRSS u¿ywany jest do komunikacji z Miêdzynarodow± Stacj± Kosmiczn± (ISS) oraz przez wojsko amerykañskie.


TDRSS znajduj±c siê na orbicie geostacjonarnej stale "wisi" nad naziemnym centrum. Przekazuj±c sygna³ miêdzy stacj± naziemn± a satelitami i wahad³owcami na niskiej orbicie LEO, pozwala byæ im w zasiêgu sygna³u ze stacji naziemnych. (grafika: LukaszDat (CC))

Katastrofa Challengera by³a w swoim czasie najwiêksz± katastrof± amerykañskiego programu kosmicznego. Wcze¶niejszy po¿ar statku Apollo 1 w 1967 roku poch³on±³ 3 astronautów. Nastêpna katastrofa Columbii w 2003 roku, tak¿e wahad³owca, poch³onê³a równie¿ ¿ycie ca³ej 7-osobowej za³ogi.

Katastrofa spowodowa³a 32 miesiêczn± przerwê w programie lotów amerykañskich wahad³owców, a¿ do czasu wyja¶nienie przyczyny katastrofy.


Wydobyte szcz±tki orbitera (grafika: NASA)

Mimo zebrania du¿ej liczby fragmentów zespo³u startowego wahad³owca jego fragmenty by³y wyrzucane na pla¿e Florydy jeszcze wiele lat po katastrofie.

Wsparcie

 

Na bie¿±co. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach spo³eczno¶ciowych: