Nowości  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > Rocketplane XP

Rocketplane XP

Rocketplane XP to proponowany, ale nie powstały suborbitalny samolot kosmiczny.


Wizualizacja Rocketplane XP z 2007 roku (grafika: Pablo de Leon, Wiki (CC))

Powstawanie

Rocketplane XP rozwijany był przez amerykańską firmę Rocketplane Kistler. Służyć miał do turystyki kosmicznej, do lotów suborbitalnych z turystami.

Budowa


Makieta Rocketplane XP na tle pierwszego prywatnego statku kosmicznego SpaceShipOne (grafika: Pablo de Leon, Wiki (CC))

Rocketplane XP to zmodyfikowany samolot dyspozycyjny Lear 25. Napędzany miał być przez fabryczne 2 silniki odrzutowe oraz wypożyczony przez NASA 1 silnik rakietowy RS-88. Silnik RS-88 napędzany był przez etanol i płynny tlen (LOX). Zapewniał on ciąg 220 kN na poziomie morza.


Test silnika rakietowego RS-88 (grafika: NASA)

Samolot został przedłużony o 0,5 m aby mógł zmieścić dodatkowe zbiorniki na paliwo rakietowe.

Użytkowanie

Start Rocketplane XP odbywać się miał ze zwykłego lotniska. Dzięki napędowi odrzutowemu samolot miał się wpierw wspiąć na pułap 12 km, gdzie uruchomiony miał zostać silnik rakietowy. Wynieść on miał pojazd na wysokość 100 km, czyli umowną granicę kosmosu (linia Karmana).

Loty rozpocząć się miały w 2007 roku, potem przełożono je na 2009 i 2010 rok. W międzyczasie, w połowie 2010 roku, jednakże firma ogłosiła upadłość. Jej aktywa zostały zlicytowane na aukcji w 2011 roku.

Bilety na kosmiczny lot suborbitalny kosztować miały 200 tys. dolarów. Trwać on miał 45 minut od startu do lądowania.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: